Stichting Corazon, als onderdeel van de wereldwijde kerk van Jezus op aarde, een Kerk dat bestaat uit vele tienduizenden stromingen met miljarden leden. Als hoofdbestuur van Corazon zijn wij leden van de grootste stroming binnen het lichaam van Jezus op Aarde, de Rooms Katholieke Kerk. Via Corazon zoeken wij actief naar samenwerking met de andere stromingen. Daarbij laten wij ons inspireren door de Heilige Geest, de charismatische spiritualiteit. Alle christenen op aarde delen dit levend geloof van eenheid, gemeenschap, persoonlijke bekering, Geestelijke gaven, rentmeesterschap en de dienstbaarheid aan de samenleving. Samen zijn wij Jezus! Zijn genezend en werkzaam lichaam op Aarde, dat de wil van God uitvoert met de mensheid en de schepping. Gods wil zal geschiede door de kerk van Jezus!
Wil je meer weten over hoe CHARIS en CORAZON , en hoe wij samen kunnen werken of hoe de specifieke aspecten van de Charis bij Corazon doorwerken ? Lees dan regelmatig deze berichten.
.
JEZUS VOLGEN. DICHT BIJ HEM.
In deze zesde bijdrage aan de stichting Corazon wil ik verder in gaan op de vraag van vorige week waarom dat het gebed lang niet altijd verhoord wordt.
Ons uitgangspunt is dat God in ons hart woont. Hij is dus heel dichtbij. De vraag is dan waarom wij zo weinig aandacht besteden aan de God, die almachtig is, veel van ons houdt en ons wil laten groeien in verbondenheid met Hem. Hoe is het mogelijk dat we zo weinig aandacht aan Hem besteden. Ja, ik weet dat Hij niet met veel bombarie, net als in de reclamewereld, op ons afkomt. God blijft zichzelf en klopt voorzichtig op onze deur en Hij vraagt stil of we open willen doen. Hij blijft de vrijheid die Hij ons gegeven heeft respecteren, ook al maken we het nog zo bont.
En om dan terug te komen op de vraag of Hij onze vragen wil beantwoorden, kan ik zeggen dat wij niet gevoelig genoeg zijn om zijn antwoorden op te vangen en te begrijpen. God spreekt zachtjes in ons hart en wij wandelen maar door en houden te weinig stille tijd om zijn stem te verstaan. Dit kan het derde antwoord zijn waarom God onze gebeden niet kan beantwoorden. We luisteren gewoon niet.
En dan nog wat……… Als ik de profeten van deze tijd beluister, dan hoor ik dat God lijdt onder de onverschilligheid van deze wereld. Hij lijdt !
Als wij iets aan God vragen is het zeer goed mogelijk dat God van ons vraagt om met Hem mee te lijden om verharde zielen zacht te maken, om weerbarstige mensen om overgave te vragen. Door dit lijden kan God het werk doen waar wij om vragen. Ik weet dat dit een groot mysterie is, maar ga eens ervaren wat het is om met God samen te lijden. Het merkwaardige is dat je aan de ene kant psychisch of lichamelijk lijden ondergaat en dat is (erg) vervelend, maar aan de andere kant ervaar je op een dieper niveau vrede.
Zo mogen we ook groeien in eenheid met God.
Een Charis medewerker van Corazon
Historie wereldwijde roomkatholiek kerk en Charis door Kees Slijkerman,
coördinator CHARIS Service of Communion Nederland
Door de besluiten van Vaticanum II over charisma ’s die de Heilige Geest vrijelijk aan gelovigen
schenkt, kon de charismatische vernieuwing een plaats krijgen binnen de Rooms-Katholieke Kerk.
De charisma’s waar de Heilige Schrift over spreekt, zijn nooit weggeweest uit geschiedenis van de
Kerk, maar eeuwenlang slechts sporadisch zichtbaar in heiligenlevens. Door de Pinksterbeweging
(vanaf begin 20e eeuw) kregen ze weer meer aandacht, eerst alleen in pinksterkerken, daarna ook in
bepaalde protestantse kerken en sinds 1967 ook in de Rooms-Katholieke Kerk.
Katholieke studenten en docenten in de Verenigde Staten baden om een nieuw Pinksteren, zoals
paus Johannes XXIII aan heel de Kerk had gevraagd, voorafgaand aan het concilie. In een weekend
van een katholieke Bijbelstudiegroep de Pittsburgh kwamen ongeveer 24 katholieke studenten en
docenten samen om zich te bezinnen op de hoofdstukken Handelingen 1 en 2 en de daarin
genoemde doop met de Geest en het spreken in tongen.
De helft van de deelnemers kreeg in dat weekend een persoonlijke Pinksterervaring die nieuw voor
hen was. Dat ging zich als een lopend vuurtje in de Kerk verspreiden in de Verenigde Staten, Canada
en uiteindelijk wereldwijd.
Zie over dat weekend: www.kcv-net.nl/kcv/historie/februari-1967-duquesneweekend/ en
bijvoorbeeld het getuigenis van Kevin Ranaghan op https://stucom.nl/document/0446.pdf.
HISTORIE IN NEDERLAND
Een van de kleine beginpunten van dit nieuwe werken van de Geest is te vinden in een oecumenische
conferentie in Nijmegen https://www.kcv-net.nl/kcv/historie/1971-conferentie-in-nijmegen.
Daarna ging het verder in de retraites die pater André Beijersbergen sM gaf aan religieuzen. In de
eerste retraite waarin de zusters het avontuur met de Geest wel aan durfden, valt op dat er niets
spectaculairs gebeurt, maar dat ze voor het eerst hun persoonlijke geloofsbeleving met elkaar gingen
delen. En daarbij ook bidden met eigen woorden, in elkaars aanwezigheid, hardop; iets wat vaak
ervaren wordt als een gezamenlijke Godservaring. (Zie 0056.pdf De Geest kwam – pater André
Beijersbergen, verslag van de retraite waarmee in 1973 de charismatische vernieuwing in katholiek
Nederland een duidelijk beginpunt kreeg.)
Samen met Ed en Karin Arons (www.stucom.nl/document/0037.pdf) en Anton en Nellie Ruiter e.a.
ontstonden er overal in Nederland katholieke charismatische gebedsgroepen en werd in 1976 een
dienstencentrum voor deze Vernieuwing opgezet in Eindhoven, een dienstencentrum dat 1992
verhuisde naar Helmond. Het tijdschrift Bouwen aan de Nieuwe Aarde, dat pater Beijersbergen uitgaf
voor de 3e orde van de Maristen, werd in 1974 het tijdschrift voor katholieke charismatische
vernieuwing in Nederland.
In 1988 publiceerden de bisschoppen van Nederland een brief over deze vernieuwing
(https://stucom.nl/document/0316.pdf), waarover ze zelf schrijven: “Middels deze verklaring willen
wij de geloofsgemeenschap aanmoedigen om, samen met ons, kennis te nemen van de
Charismatische Vernieuwing. Wij hopen dat daardoor de woorden van paus Paulus VI, die de
Charismatische Vernieuwing een kans voor de kerk en de wereld noemde, ook in Nederland meer
werkelijkheid worden.”
Sinds 1996 kwamen daar KCV-tienerfestivals bij (https://jongkcv.nl/), en later ook
Vormselweekenden Are you ready, als dienstverlening aan parochies.
Deze Vernieuwing leidde tot een geestelijke vernieuwing bij meer dan 100.000.000 rooms-
katholieken wereldwijd en tot de vorming van allerlei groepen, zoals regionale
Rolduc 15-2-2023
2
gebedsgroepen en ook verbondsgemeenschappen met lidmaatschap die in veel gevallen ook
een door de Kerk erkend statuut kregen (in Nederland bijvoorbeeld Gemeenschap Emmanuel
en Gemeenschap Chemin Neuf). Zie https://www.kcv-net.nl/meer/gg/ met over bisdom
Roermond https://www.kcv-net.nl/meer/gg/waar/bisdom/roermond/
PAUS FRANCISCUS OVER DEZE VERNIEUWING
In 2013 sprak paus Franciscus de wens uit dat alle internationale en lokale service meer communio
met elkaar zou beleven (zoals hij in aartsbisdom Buenos Aires realiseerde). Dit leidde tot de door
hem gewenste reorganisatie van de internationale dienstencentra, die in 2019 gestalte kreeg in
CHARIS, als onderdeel van het Dicasterie voor Leken, familie en leven.
CHARIS heeft op internationaal, continentaal en nationaal niveau Services of Communion. Ook in
Nederland (zie https://www.kcv-net.nl/meer/charis/).
Video (Engels, Italiaans, Spaans, Portugees en Frans) met citaten uit toespraken van paus
Franciscus, waarin hij de katholieke charismatische vernieuwing definieert als ‘een stroom
van genade’ en oproept de doop in de Heilige Geest (het centrale gegeven binnen deze
Vernieuwing) te delen met alle katholieken in heel de Kerk. Met daarbij als 2e en 3e
hoofddoelstellingen: oecumenische relaties bevorderen en dienstbaar zijn aan de armen.
Engels Pope Francis’ Messages to Catholic Charismatic Renewal [ 2014 – 2017 ]:
Italiaans Hoor deze video zonder vertaling eroverheen in het Italiaans: Messaggi di Papa
Francesco al Rinnovamento Carismatico Cattolico [ 2014 – 2017 ]:
Spaans: Mensajes del Papa Francisco a la Renovación Carismática Católica 2014-2017:
https://www.youtube.com/watch?v=C7240EkvwUg .
Portugees do Papa Francisco à Renovação Carismática Católica [ 2014 – 2017 ]:
Frans ondertiteld: Messages du Pape François au Renouveau Charismatique
Catholique [ 2014 – 2017 ] https://www.youtube.com/watch?v=heuLljlSXrQ
De Engelse tekst met alle citaten van deze video staat op 0475uk.pdf Pope Francis on
Catholic charismatic renewal, praise and worship, sharing the baptism in the Holy
Spirit, unity in diversity and ecumenism English subtitles in video compilation Oreste
Pesare 2018
Van deze citaten is een Nederlands en Papiaments gebedsboekje gemaakt:
NOVEENGEBED, dienstbaar aan de stroom van Gods genade https://www.kcv-
net.nl/meer/charis/service/noveenboekje/
Nadrukkelijk wijst paus Franciscus in zijn toespraken op de Mechelse documenten – en andere –
pubicaties van Kardinaal Suenens:
De eerste twee Mechelse documenten (De Charismatische Vernieuwing, theologische verklaring en
pastorale toelichting en Oecumene en Charismatische Vernieuwing) staan in het boek De heilige
Geest, levensadem van de Kerk boek II.
De Mechelse documenten 3, 4 en 6 (Charismatische Vernieuwing en sociale bewogenheid. Kardinaal
Suenens en bisschop Dom Helder Camara; Vernieuwing en Machten van het Kwaad en Rusten in de
Geest) staan in De heilige Geest, levensadem van de Kerk boek III.
Rolduc 15-2-2023
3
Van het Franse Mechelse document nummer 5 is geen Nederlandse vertaling, wel een Engelse (in pdf
op internet). Overzicht van alle Mechelse documenten in het Nederlands, in het Engels en in
het Frans: https://www.stucom.nl/document/0238.pdf
Besteladres van deze boeken in het Nederlands: https://www.kcv-net.nl/kcv/activiteiten/publicaties-
en-producties/mechelse-documenten
HOE MOET JE DE UITDRUKKING ‘KATHOLIEKE CHARISMATISCHE VERNIEUWING’ VERSTAAN?
Het is geen beweging in de sociologische betekenis van het woord, geen club waar je lid van
kunt worden. Er is wel een heel informeel netwerk ontstaan van apostolaatswerken,
individuele gelovigen, informele groepen, verbondsgemeenschappen en regelmatige
bijeenkomsten die als gezamenlijk kenmerken hebben: de doop in de Heilige Geest en ruimte
voor charisma’s. Dat netwerk wordt gemakshalve ook wel katholieke charismatische
vernieuwing genoemd. Maar charismatische vernieuwing is niet los verkrijgbaar. Elke
uitdrukkingsvorm van charismatische vernieuwing heeft een concrete kleur en gestalte die in
zichzelf niet van deze vernieuwing is betrokken gemeenschappen zijn soms ook typisch
Ignatiaans, Karmelitaans, franciscaans. En betrokken mensen zijn extrovert, introvert, houden
van vaker van stilte of juist van uitbundigheid, et cetera
Maar wat is de echte betekenis van de woorden katholieke charismatische vernieuwing?
Bij de start van CHARIS in 2019 heeft Raniero Cantalamessa dit uiteengezet in een lezing die we ook
in het Nederlands hebben gepubliceerd. Hij zei:
Het meest wezenlijke van de charismatische vernieuwing zit in het woord ‘vernieuwing’, waarvan
de doop in de Heilige Geest de kern uitmaakt.
Het woordje ‘charismatische’ moeten verstaan vanuit de betekenis van het woord ‘charisma’.
De charisma’s zijn werkingen van de Heilige Geest, vonkjes van Gods eigen vuur, toevertrouwd aan
menselijke wezens.
INHOUD van de lezing van kardinaal Cantalamessa
Vernieuwing
Waaruit bestaat het nieuwe leven in de Geest?
Deel 1 Wat betekent deze vernieuwing voor heel de Kerk?
Deel 2 Relatie tussen ‘vernieuwing’ en ‘charismatisch’
Deel 3 Waarom het woord vernieuwing?
Deel 4 Een leven volgens de wet van de Geest
Deel 5 Zonen en dochters van God onder Christus’ heerschappij
Deel 6 Het hart van de bruid vernieuwen, niet alleen haar kleding
Charismatische
Deel 7 De geschiedenis van charisma’s in de Kerk
Deel 8 Naar het leven met charisma’s
Deel 9 Het gezond houden van een charisma
(In het Nederlands: https://stucom.nl/document/0457.pdf Katholieke charismatische vernieuwing:
een stroom van genade voor heel de Kerk -Raniero Cantalamessa, ofm cap – Vaticaan, 8 juni, 2019)
Raniero kardinaal Cantalamessa ofm.cap., groeide na zijn doop in de Geest in 1977 uit tot dé
spreker over charismatische vernieuwing. En sinds 1980 koos elke paus hem als de predikant
die tweemaal per jaar alle kardinalen en de paus geestelijk moet bijsturen in een retraite. Op
28 november 2020 is hij zelf tot kardinaal gemaakt, door paus Franciscus. https://www.kcv-
net.nl/kcv/historie/mensen-van-het-eerste-uur/kardinaal-raniero-cantalamessa-ofm-cap .
Rolduc 15-2-2023
4
WAT IS DE DOOP IN DE GEEST?
Doop in de Heilige Geest wordt door CHARIS bondig omschreven als
“een levensveranderende ervaring van de liefde van God de Vader,
uitgestort in iemands hart door de Heilige Geest,
ontvangen door overgave aan Jezus als Heer.
Het brengt het sacramentele doopsel en vormsel tot leven,
verdiept gemeenschap met God en met medechristenen,
wakkert evangelisatie-ijver aan
en rust een persoon toe met charisma’s voor dienstbaarheid en missie.” (Zie 0464uk op www.stucom.nl)
Edgard Peters schrijft in Bouwen aan de Nieuwe Aarde 2023-1 vanuit literatuurstudie:
“Meestal spreekt men van ‘doop in de Geest’, maar er zijn nog andere benamingen in omloop zoals
‘geestesdoop’, ‘geestesvervulling’, ‘doorbraak van de Geest’ of ‘pinksterervaring’.
In enkele woorden een juiste omschrijving ervan geven is niet zo gemakkelijk. Maar een korte
definitie zou als volgt kunnen luiden:
-Het is de ervaring van de kracht van de Heilige Geest, de kracht, waarmee Hij ons vervult en
omvormt, juist zoals dit gebeurde bij Jezus’ leerlingen op het Pinksterfeest.*
-Wie deze ‘doop’ ontvangt, beschouwt hem als een keerpunt in zijn leven en heeft het gevoel
alsof hij dan pas echt ‘christen’ is geworden.
-Het is de impuls tot een nieuwe levenswijze, waarin men door de Heilige Geest geleid,
gesterkt en verlicht wordt op een meer vruchtbare en manifeste wijze dan vroeger.”
CHARIS, de officiële instelling van de Rooms-Katholieke Kerk voor service aan charismatische
vernieuwing, noemt in het voorwoord van de statuten de doop in de Heilige Geest “een
fundamentele ervaring” die alle expressies en bedieningen van katholieke charismatische
vernieuwing gemeen hebben.
In artikel 1 van die statuten van CHARIS staat
“Wat al deze expressies van katholieke charismatische vernieuwing gezamenlijk hebben is:
het ervaren van de vruchten van Pinksteren
door een uitstorting van geestelijke gaven – doop in de Heilige Geest genaamd –
die ook inhoudt een persoonlijke ontmoeting met Jezus Christus als Redder,
een openheid voor het Woord van God,
voor uitoefening van de charisma’s
en voor evangelisatie in trouwe dienst aan de Kerk.”
(Zie 0440 op www.stucom.nl en www.charis.international)
LESSEN UIT DE GESCHIEDENIS VAN CORNELIUS IN HANDELINGEN 10
-Cornelius en Petrus waren los van elkaar beiden verrast met een boodschap uit de hemel waardoor
ze bij elkaar kwamen. Een ontmoeting met grote gevolgen. Petrus en zijn medewerkers zagen en
hoorden tijdens die ontmoeting dat – terwijl Petrus nog sprak -plotseling de Heilige Geest viel op
allen, die het woord hoorden (NBG-vertaling 1951).
Hoe konden zij dat zien? Gods Geest is toch niet zichtbaar?
Ze zagen en hoorden het aan dezelfde charisma’s als bij het eerste Pinksteren: ze hoorden hen in
klanktaal spreken en God prijzen… Petrus voegt eraan toe dat ze net als wij de Heilige Geest hebben
ontvangen (Handelingen 10,46-47). In Handelingen 11,15 vertelt hij het nog een keer: Ik was nog
maar nauwelijks begonnen te spreken of de Heilige Geest daalde op hen neer, zoals destijds ook op
ons.
Rolduc 15-2-2023
5
-Wij hebben als Kerk de Heilige Geest niet onder controle. Ja, we krijgen veel van Gods Geest door de
sacramenten, die zekerheid hebben we. Maar de Heilige Geest is niet afhankelijk van onze
sacramentenbediening. Cornelius met zijn huishouden en vrienden werden al gedoopt met de Geest,
voordat ze gedoopt werden met water. De Geest is soeverein.
– Door charisma’s gebeurt er van alles:
visioenen zien, Gods stem horen, in gesprek gaan met God en dan meegaan met onbekende mensen,
die willen horen wat jij van God hebt ontvangen. En dan ook nog in je preek onderbroken worden
door charisma’s van tongentaal en profetie die mensen krijgen op een niet door jou gepland
moment. Zoals James Mallon uitriep in Breda: “The Holy Spirit interrupted the homily!” Pinksteren is
geen eenmalige gebeurtenis. Uit: Bouwen aan de Nieuwe Aarde 2022-3
ROL VAN DE PRIESTERS BIJ DEZE VERNIEUWING
Een van de subdoelen die het Vaticaan heeft vastgelegd in de statuten van CHARIS is:
k) Leden van de clerus en religieuzen in staat stellen hun ervaring met katholieke charismatische
vernieuwing te verdiepen en er meer ten volle aan deel te nemen.
In de beleving, bijeenkomsten, projecten en gemeenschappen van de KCV staan priesters niet
verheven boven de andere gelovigen, maar midden onder hen. Priesters hebben meestal niet de
leiding, maar soms een belangrijke toetsende rol en uiteraard hun geëigende rol in de bediening van
de sacramenten. De dagelijkse vieringen van de Eucharistie, het sacrament van verzoening (dat veel
katholieken door deze Vernieuwing herontdekt hebben) en de andere sacramenten.
VATICANUM II OVER CHARISMA’S EN PRIESTERS
Priesters hebben volgens Vaticanum II een speciale rol bij de toetsing van de authenticiteit en het
ordelijk gebruik van charisma’s.
VRAAG: Wat is jullie persoonlijke ervaring met de geestelijke charisma ’s zoals profetie,
woorden van kennis, tongentaal, genezing?
Het Tweede Vaticaans concilie kwam tot hele verstrekkende uitspraken over charisma’s (zie
www.kcv-net.nl/meer/charisma-s/kerk/).
De eerste en belangrijkste uitspraak van het Tweede Vaticaans concilie staat in de
dogmatische constitutie Lumen Gentium, in nummer 12.
Daarop gebaseerd is de concilie-uitspraak in 1965 in het decreet over het
lekenapostolaat, Apostolicam Actuositatem, in nummer 3.
Zie ook Lumen gentium 30 en Presbyterorum ordinis 9.
Printversie concilieteksten over charisma’s
Meer over alle charisma’s: https://www.kcv-net.nl/meer/charisma-s/
In Presbyterorum ordinis 9 staat:
“Wanneer zij de geesten beproeven, of ze uit God zijn, (vgl. 1 Joh. 4,1)
moeten zij de veelvormige genadegaven van de leken, lagere zowel als hogere, met geloofszin
trachten te ontdekken,
ze met blijdschap erkennen en ijverig bevorderen.
Onder de gaven echter van God die overvloedig in de gelovigen worden aangetroffen, verdienen die
bijzondere zorg waardoor niet weinigen tot een hoger geestelijk leven worden aangetrokken.”
Lees hier de volledige tekst van Presbyterorum ordinis 9, over de omgang van de priesters
met de leken. https://www.kcv-net.nl/meer/charisma-s/kerk/presbyterorum-ordinis-9/de-omgang-
van-de-priesters-met-de-leken *Hier staat in de voetnoot: Vgl. (Ef. 4,7) en (Ef. 4,16); Const. Apost.,
VIII, 1, 20: ‘Laat ook geen bisschop zich boven de diakens of priesters verheffen, noch ook de
priesters boven het volk; want het opbouwen van een gemeenschap gaat van beiden uit’.
Rolduc 15-2-2023
6
APOSTOLICAM ACTUOSITATEM 3
In het conciliedecreet over het lekenapostolaat, Apostolicam Actuositatem (AA), zijn de eerdere
uitspraken van het Tweede Vaticaans concilie (in Lumen Gentium) verder uitgewerkt.
In AA 3 staat dat de Heilige Geest aan de gelovigen bijzondere gaven schenkt (1 Kor. 12,7) zoals Hij
het wil (1 Kor. 12,11). De concilievaders zeggen dan:
‘Aan elke gelovige die deze charismatische gaven, ook al zijn het zeer eenvoudige, ontvangt, wordt
daarmee het recht en de opdracht verleend deze in de Kerk en in de wereld te gebruiken tot welzijn
van de mensen en tot opbouw van de Kerk in de vrijheid van de Heilige Geest, die blaast waarheen Hij
wil (Joh.3,8). Hij moet dat in gemeenschap met zijn broeders in Christus doen, en heel speciaal met
zijn herders, omdat het hun toekomt over de authenticiteit en het ordelijk gebruik van deze gaven te
oordelen: niet zo dat zij de Geest uitdoven, maar door alles te onderzoeken en het goede te behouden
(vgl. 1 Tess.5,12.19.21).’
Met de ‘herders’ (in AA3) worden in de eerste plaats de bisschoppen met de priesters bedoeld. In
LG12 staat geen ‘herders’ maar: ‘degenen die in de Kerk leiding te geven hebben’. Zij moeten serieus
kijken in hoeverre iets een echt (authentiek) charisma van de Heilige Geest is. Vervolgens moeten ze
– zo nodig – ook nog beoordelen of die charisma’s wel worden gebruikt en of dat ordelijk gebeurt. Het
concilie waarschuwt de herders daarbij de Geest niet uit te doven.
MEER UITGEWERKTE LEER OVER CHARISMA’S
Het duurde na deze concilie-uitspraken tot 2016, voordat het Vaticaan met een veel verder
uitgewerkte publicaties over charisma’s kwam, deze twee:
-De Congregatie voor de Geloofsleer publiceerde in dat jaar ‘Iuvenescit ecclesia’, met in de eerste 16
paragrafen vanuit het Nieuwe Testament een uiteenzetting van de verschillende charisma’s die God
schenkt. (Zie Nederlandse vertaling op https://stucom.nl/document/0413.pdf, en de lezing Wat heeft
Iuvenescit ecclesia actueel te zeggen aan kerkelijk Nederland nu? – Lezing Kees Slijkerman in 2017
https://stucom.nl/document/0432.pdf).
-De Pauselijke Raad voor de Bevordering van de Christelijke Eenheid publiceerde in dat jaar ‘Do not
quench the Spirit’: Charisms in the life and mission of the Church (officiële Nederlandse vertaling:
Doof de Geest niet uit, https://stucom.nl/document/0417.pdf).
Verdere ontwikkeling van bedieningen door charisma’s
Op 15 augustus 2022 gaf paus Franciscus met een brief aan heel de Kerk een aanzet tot een verdere
bezinning op charisma’s in de context van de ecclesiologie van Vaticanum II. Hij schrijft hier over
‘ministeria’ (Italiaans), ‘ministries’ (Engels), ‘ministeriorum’ (Latijn), ‘ministerios’ (Spaans), in het
Nederlands te vertalen met ‘bedieningen’ (en niet met ‘ambten’, zoals nog vaak ten onrechte
gebeurt). Verwijzend naar 1 Korinthe 12 en Efeziërs 4,11 vraagt hij in het kader van het synodaal
proces, luisterend naar de Geest, de zeer brede en gevarieerde realiteit van bedieningen die
gelovigen in feite uitoefenen de nodige aandacht te geven: zowel geïnstitutionaliseerde bedieningen,
zoals lector, acoliet en catechist, alsook buitengewone bedieningen en de facto bedieningen,
rekening houdend met op het doopsel gebaseerde bedieningen en individuele bedieningen. Zie zijn
brief op https://stucom.nl/document/0484uk.pdf
Parochies en charismatische vernieuwing
Zie op www.kcv-net.nl/meer/gg/waar waar de gebedsgroepen zijn. U kunt mensen van de
Vernieuwing bijvoorbeeld vragen voor inleidingen in een Alpha-cursus, m.n. over de Heilige Geest; en
voor oecumenische relaties met lokale Pinkster- en Evangeliegemeenten of protestantse gemeenten.
Kees Slijkerman,
coördinator CHARIS Service of Communion Nederland,
webmaster van www.stucom.nl en www.kcv-net.nl,
hoofdredacteur Bouwen aan de Nieuwe Aarde.
E-mail: kees@stucom.nl; telefoon 0343-578814; Birkastraat 29, 3962 BM Wijk bij Duurstede
In gereformeerde kringen (inclusief de Protestantse Kerk in Nederland, PKN) zijn er vormen van charismatische beleving die inhoudelijk overeenkomsten kunnen vertonen met de charismatische vernieuwing in de Katholieke Kerk.
Typische activiteiten:
- Aanbiddingsbijeenkomsten:
- Samenkomsten waarin lofprijzing en aanbidding centraal staan, met moderne liederen, muziek, en gebeden waarin ruimte is voor spontane uitingen zoals spreken in tongen, profetieën, of persoonlijke getuigenissen.
- Gebedsgroepen:
- Kleine groepen die samenkomen om te bidden, vaak met een focus op de werking van de Heilige Geest en specifieke noden zoals genezing of gemeenteopbouw.
- Conferenties en evenementen:
- Evenementen zoals New Wine, Opwekking, en Kerk op Weg zijn invloedrijke voorbeelden in Nederland. Deze zijn niet exclusief gereformeerd, maar trekken veel deelnemers uit gereformeerde kerken. Deze bijeenkomsten combineren onderwijs, aanbidding, en workshops over onderwerpen zoals de gaven van de Geest en discipelschap.
- Alpha-cursus:
- Hoewel oorspronkelijk ontstaan in een Anglicaanse context, wordt de Alpha-cursus ook breed gedragen in gereformeerde kerken. Het legt de nadruk op een persoonlijke relatie met Jezus, de kracht van de Heilige Geest, en een vernieuwde geloofsbeleving.
- Genezingsdiensten:
- In sommige charismatisch geïnspireerde gereformeerde gemeenschappen worden diensten gehouden waarin gebed voor genezing en bevrijding wordt aangeboden.
- Oecumenische samenwerking:
- Gereformeerde gemeenschappen met een openheid voor charismatische spiritualiteit zoeken soms aansluiting bij bredere oecumenische charismatische netwerken, zoals Revivals en Licht op het Land.
Charismatische Vernieuwing in de Gereformeerde en PKN kerken: Een Nieuwe Impuls voor Predikantschap en Gemeentewerk
De gereformeerde traditie staat bekend om haar diepgewortelde theologische reflectie en haar nadruk op Bijbelse waarheid. Toch zijn er ook binnen deze traditie geluiden die pleiten voor een nieuwe focus op de werking van de Heilige Geest. In dit kader worden predikanten en kerkelijk werkers nu opgeleid in de charismatische theologie en de praktijk van de charismatische vernieuwing.
Focus op de Heilige Geest en Gemeenteopbouw
Charismatische vernieuwing legt de nadruk op de kracht en de aanwezigheid van de Heilige Geest in het persoonlijke geloofsleven en in de kerk. Dit heeft geleid tot een hernieuwde interesse in thema’s zoals soteriologie (de leer van redding), christologie met een focus op de Geest (pneuma-christologie), en eschatologie (de leer van de laatste dingen). Deze onderwerpen worden bestudeerd en toegepast in de context van de gereformeerde traditie, met aandacht voor hoe zij kunnen bijdragen aan een levendig geloof binnen traditionele gemeenten en pioniersplekken.
Pentacostale Impulsen in de Gereformeerde Context
In toenemende mate worden impulsen vanuit de Pinksterbeweging en de pentecostale theologie geïntegreerd in de gereformeerde context. Dit heeft geleid tot een dieper begrip van het werk van de Heilige Geest en hoe dit past binnen het grote verhaal van Gods Koninkrijk. Centraal staan vragen zoals:
- Wie is de Heilige Geest en wat doet Hij in de kerk?
- Hoe kan charismatische vernieuwing bijdragen aan heil en heling in de tussentijd van Gods Koninkrijk?
- Welke spanning bestaat er tussen het ‘reeds’ en het ‘nog niet’ van Gods heilsplan?
Praktijkgerichte Theologie
Naast de theologische verdieping is er ruimte voor praktische toepassing. Gebedsministry en charismatisch pastoraat vormen belangrijke onderdelen van deze opleiding. Door middel van praktijkdagen worden predikanten en werkers niet alleen getraind in luisterend bidden, maar leren zij ook ministrygebed toe te passen in de lokale gemeente.
Nieuwe Visies voor de Kerk
De opleiding biedt predikanten en kerkelijk werkers handvatten om charismatische vernieuwing te integreren in de dagelijkse praktijk van de kerk. Hierbij wordt gezocht naar manieren om de traditionele gereformeerde traditie te verbinden met de dynamiek van charismatische bewegingen. Dit kan variëren van het toepassen van gebedsministry in pastorale zorg tot het ontwikkelen van vernieuwende liturgische vormen waarin ruimte is voor de gaven van de Geest.
Een Bijdrage aan de Toekomst van de Kerk
Charismatische vernieuwing biedt een waardevolle kans om de gereformeerde traditie te versterken en te verrijken. Door deze opleiding worden predikanten uitgerust met een diepgaande kennis van charismatische theologie en praktische vaardigheden die kunnen bijdragen aan een levendige geloofsbeleving in hun gemeenten.
Met deze ontwikkelingen zet de gereformeerde kerk een belangrijke stap in het beantwoorden van de vraag hoe de Geest van God kan werken in een veranderende wereld en binnen een veranderende kerk. De Heilige Geest wordt opnieuw in het centrum geplaatst, als krachtbron voor de kerk van nu en de toekomst.