Corazon blijf jullie waarschuwen voor ernstige gevolgen door klimaat verandering. Op dit moment liggen de temperaturen in Europa op sommige plaatsen, zoals in Spanje als Frankrijk, 5 tot 10 graden boven het normale niveau voor deze tijd van het jaar. Volgens  IPCC en de wetenschap wisten we al dat zulke extreme hittegolven op abnormale tijden steeds vaker zullen voorkomen, langer gaan duren en intenser worden als gevolg van de klimaatcrisis. Ook Nederland heeft  nu al dagen veel hogere temperaturen voor deze tijd van het jaar. Vandaag kan het kwik oplopen tot 30 graden iets wat we in July of augustus normaal zien.

Veel mensen genieten van deze zonnige dagen en terrasweer en gaan eraan voorbij dat deze huidige hittegolf in Europa opnieuw ons laat zien hoe kwetsbaar onze leefomgeving is en ontwricht is. Levens gevaarlijk vinden wij dit bij Corazon. Niet alleen wij hier in Nederland beleven ongewoon warme dagen, maar ook in grote delen van Europa kampen de Europeanen met temperaturen die normaal pas midden in de zomer verwacht worden.

Ver boven gemiddelde van 1,5 graden

In Spanje worden momenteel de hoogste temperaturen gemeten. In Madrid stijgt het kwik richting de 32 graden en in Sevilla zelfs tot 36 graden. Langs de Portugese grens kan het volgens meteorologen de komende dagen oplopen tot maar liefst 38 graden. Ook Frankrijk ervaart een uitzonderlijk vroege hittegolf. Warme lucht uit Noord-Afrika blijft hangen onder een krachtig hogedrukgebied, waardoor steden als Parijs temperaturen van boven de 33 graden bereiken. Wat vooral opvalt, is dat deze temperaturen 5 tot 10 graden hoger liggen dan normaal voor eind mei.

We zijn gewaarschuwd maar worden gewoonweg dom gehouden door de veroorzakers

Deskundigen en wetenschappers waarschuwen ons al langere tijd dat we moeten stoppen met Fossiele brandstoffen zoals olie en kolen. Een van de gevaarlijke gevolgen is dat we zulke extreme weersomstandigheden steeds vaker zullen ervaren , steeds langer en steeds intenser voorkomen als gevolg van het gebruik van olie en kolen dat een voortdurende ontwrichting is voor het klimaat op aarde.

Een samenleving uit balans door de zonde zoals hebzucht

Ook in Nederland gaan we de gevolgen voelen van de hebzucht, macht en gevolg van de op olie drijvende economische grootindustrie. De afgelopen dagen genoten we dan wel met velen van zomerse temperaturen en maandag kan het lokaal zelfs 29 graden worden, toch roept deze warmte vragen op. Hoe normaal moeten wij dit als christenen vinden?  En wat betekent dit voor de schepping , onze natuur, voedselvoorziening en gezondheid op de lange termijn?

Bij Corazon zien we deze ontwikkelingen niet als losse incidenten, maar als duidelijke signaal dat christenen de samenleving verliezen. Dat Christenen wereldlijk gelijkvormig zijn en steeds verder verwijderd raakt van een leven zoals Jezus ons geleerd heeft, in harmonie met de schepping ende schepper. We kunnen geen twee heren dienen.  Jarenlang hebben grote groepen christenen aan de wieg gestaan van deze over consumptie, overproductie en uitputting van de aarde . De gevolgen daarvan worden nu steeds zichtbaarder: langere droogte, intensere hittegolven en grotere druk op mens en natuur.

Terug naar een gezondere leefwijze

Juist daarom blijft Corazon zich inzetten voor een andere manier van leven. Vanuit verantwoordelijkheid nemen en hoop geven. Door oa lokaal voedsel te stimuleren en te verbouwen, zorgzamer om te gaan met de aarde, aandringen om veel meer samen te werken tussen de kerken en opnieuw de boodschap dienen te verkondigen dat mensen verbinding moeten zoeken met Gods ipv met geld. Bouwen aan een toekomst die gezonder en duurzamer is voor mens en omgeving. Niet alleen in een klooster ver weg, maar juist midden in waar je leeft en werkt in de eigen regio en in ons dagelijks leven.

Dat deze huidige hitte ons mag herinneren dat echte rijkdom niet ligt in steeds meer geld verdienen, meer produceren en laten consumeren, maar rijkdom ligt in het herstellen van de schepping. De balans herstellen tussen God, mens, natuur en gemeenschap.

Share